כתבות עין הוד

דינה מרחב

חויה סינית מספר 3

כנראה שהייתי סינית בגילגול אחר. אולי זה ההסבר לכמיהה שלי להגיע לשם, שוב ושוב.

הפעם הראשונה היתה ב 1992 בטיול מקיף של החברה הגיאוגרפית. התאהבתי בארץ מרתקת זו ובמיוחד בדרומה, בעיר גואילין וסביבתה. זהו איזור קרסטי מלא בהרים וגבעות בעלי צורות מדהימות. ביניהם זורם לו הנהר לי, בו משתקפים ההרים ועליו שטים דייגים בסירות במבוק .זוהי תמונה ציורית פסטורלית מופלאה.

הבטחתי לעצמי לחזור לשם. ואכן ב 2003 התקבלתי לסימפוזיון  בינלאומי לפיסול ביוזי פרדייז השוכנת 28 ק"מ דרומית לגואילין. זהו פארק בינלאומי לפיסול. הפסלים פזורים בנוף המופלא, מתמזגים אתו מחד, ומשנים ומיחדים אותו מאידך. זו היתה החויה הסינית שלי מספר 2 ( ראה מאמר בנושא) שהתוצאה שלה היתה 2 פסלים גדולים. ציפור גן עדן המוצבת בפארק הירח המלא בשנגחאי ודייג המוצב בכניסה הראשית של יוזי פרדייז.

לפני כמה חדשים היגיע  אימייל ממיקל הסיני, אותו הכרתי ביוזי פרדייז עם השאלה האם אני מעונינת שהוא ייצג אותי בסין. כמובן שהסכמתי כי רציתי לחזור לשם בשלישית.

היגיעו בקשות לשלוח הצעות לפיסול חוצות לעיר ביג'ין לקראת האולימפיאדה ב 2008  שלחתי כמה הצעות ולאחר זמן היגיעה התשובה, ברכות. אחת ההצעות התקבלה ואף זכתה בפרס. שלחתי לביגין  את הדגם טוטם.

אחרי כמה שבועות הגיע עוד אימאיל. אולי את מעונינת לשלוח עוד הצעה לתערוכה בזנגזו. אני תמיד חושבת, שלח לחמך על פני המים. תמיד כדאי לשלוח. שלחתי כמה הצעות מהעבודות החדשות שבדיוק השתתפו בתערוכה במוזיאון האדם והחי ברמת גן.

זמן קצר לאחר מכן היגיעה תשובה חיובית. הזמנה להיות "אורח מוזמן מיוחד". כל ההוצאות, הנסיעה, האירוח והמשלוח הכל על חשבונם. כמובן שנסעתי.

הגעתי לביג'ין 06 .5 .31 בשעות אחר הצהריים. מיקל הגיע לשדה לקבל את פני. ביג'ין עיר מודרנית, ענקית, גורדי שחקים, שמיים אפורים, נקיון מפתיע, בעלת אוכלוסיה של 20 מיליון תושבים.

למחרת ביקור בסיטי הל בתערוכה בה משתתפת העבודה שלי "טוטם". תערוכה מאד מרשימה של  170 דגמים בכל הסגנונות האפשריים,שנבחרו מתוך 2700 הצעות שהיגיעו מכל העולם, כשהביצוע המדויק והמרשים בולט בכולם .

כמובן שאני מקווה שהטוטם יהפך לפסל גדול בחוצות ביג'ין ושזו תהיה הנסיעה ה4 שלי לסין. על כך עדיין אין החלטה.

משם הלכנו ברגל לכיכר טין מן, כיכר השלום השמימי, הענקית שבצד אחד שלה מוקם המאוזוליאום בו קבור מאו ובצד אחר הכניסה הראשית לעיר האסורה.

הביקור בה הוא חוויה שלא מהעולם הזה. זהו קומפלקס מפואר ומרהיב של קיסרי סין העתיקה. נוסד ע"י שושלת מינג 1368-1644 אח"כ שושלת צ'ינג 1911-1644 האתר נמנה עם רשימת אתרי המורשת של אונסקו. בארמון אוצרות מלכותיים, ארכיטקטורה מרתקת ומוצגים המספרים את סיפורה של המשפחה הקיסרית. הארמון נקרא העיר האסורה כי  בעבר הכניסה אליו היתה אסורה לכל מי שלא היה שייך למשפחה המלכותית.

למחרת התאספו במלון הפסלים מכל קצווי תבל שהוזמנו לתערוכה ובערב היתה מסיבת קבלת פנים. הכל מפואר, ברוחב לב ומרגש.

למחרת טסנו לזנגזו. סיור בעיר ובגניה הנפלאים. עיר קטנה במושגים הסיניים רק 7 מיליון תושבים. הביקור במוזיאון הנן היה מעורר השראה. תצוגה מרהיבה של חפצים וכלים פרהיסטוריים יפהפיים. בעיקר שבו את ליבי כדים וכלים דמויי חיות עתיקות וכמובן החיות עצמן.

משם נסיעה לנהר הצהוב, בדרך ראינו פסל ענק בגובה 40 מ' של 2 דמויות קיסרים סיניים. מרשים ביותר.

הכל בסין ענקי. הממדים  כמעט בלתי נתפסים.

בערב צפינו במופע אור קולי מדהים. למחרת היתה פתיחה מרשימה ביותר של התערוכה של כל האמנים המוזמנים. הבנין עצמו נקרא מטריה, כי הוא דמוי מטריה, ארכיטקטורה מיוחדת וחדשנית. התערוכה מתפרסת בכמה אולמות וקומות, אכן חוויה בלתי רגילה.

היומיים הבאים הוקדשו לטיולים בסביבה. הראשון היה למקדש שאולין המפורסם בעל המבנים המרשימים ובתוכם פסלים וציורי קיר מדהימים.

הביקור הבא היה בית ספר ללוחמת קונגפו. צפינו בהופעה של החניכים בלוחמת קונגפו והצגת יכולתם המדהימה. חוויה בהחלט מרגשת.

הטיול למחרת היה למערות לונגמן. קומפלקס רב מימדים של עשרות מערות חצובות בסלע ההר כשבכל אחת מהן מופיעים פסלים של בודהה בגדלים שונים. החל מכמה סנטימטרים ועד 70 מטר הגדול ביותר. זו בהחלט חויה רוחנית מעמיקה לבקר במקום כזה בו הושקעו עין ספור שעות עבודה של בני אדם כדי לחצוב ולעצב את הפסלים הנפלאים הללו.

חזרה לביג'ין. אחרי הצהריים הלכנו לראות קבוצה של גלריות הממוקמות במבנים שפעם היו בתי חרושת ומפעלי תעשייה. מקום יפהפה עם גלריות מצוינות. רמת עבודות האמנות גבוהה ביותר. המקום בהחלט מעורר השראה.

אי אפשר לבקר בסין ולא להגיע לחומה הסינית הגדולה, שהיא אחד מפלאי העולם. אני חושבת שאי אפשר להעביר במילים ואפילו לא בצילומים את חווית החומה. הטיפוס האין סופי במדרגות להתחלה, (אפשר גם לעלות ברכבל) והכל בתוך נוף ירוק של צמחיה עבותה, עצים והרים מסביב. אחר כך הליכה לאורך חלק קטן של החומה המופלאה. נושמים עם הנוף גם את ההיסטוריה העתיקה. אולי החומה הסינית הגדולה, שהיא אחת היצירות המדהימות ביותר של המין האנושי היא זו המאפינת את גדולתה, עצמתה, רבגוניותה ויכולתה האדירה של סין בכל התחומים.